Lapte pentru ten frumos

Carafa
Foto: arhiva Practic Idei

Ioana Preda, București

Stimată redacție, Vă mulțumesc pentru publicarea articolelor trimise
de mine și confirm primirea banilor. Vă scriu acum despre folosirea laptelui și ouălor în alimentație și cosmetică și despre ciuperci.
Laptele este considerat un sistem eterogen de lipide (sub formă de emulsie) și protide (în stare coloidală) într-o soluție de lactoză, substanțe saline și vitamine. Grăsimile, substanțele proteice, lactoza și sărurile minerale se mai numesc și „marii componenți ai laptelui”. În schimb vitaminele, enzimele, pigmenții și alte componente au fost denumiți „micii componenți ai laptelui”. Laptele este unicul aliment consumat de organismul nou născut, deoarece conține tot materialul nutritiv necesar dezvoltării acestuia. După naștere, niciun alt aliment nu poate înlocui laptele matern fără prejudicii grave, atât pentru creșterea copilului cât și pentru mama care alăptează. Alături de brânzeturi, laptele de vacă reprezintă cea mai importantă sursă de calciu, fiind indicat în alimentația omului, în primul rând pentru acțiunea mineralizantă la copii și antidecalcifiantă la adulți. Alături de brânzeturi, laptele de vacă reprezintă cea mai importantă hrană a omului. Totodată este și cea mai ieftină sursă de proteine animale de clasa întâi, conținând toți aminoacizii esențiali, proteinele din lapte au valoare nutritivă foarte ridicată, alături de proteinele din ou, ele se află în fruntea ierarhiei valorii biologice a proteinelor alimentare, respectiv 93-99. Având un coeficient de utilizare digestivă de 90-96% și o mare valoare proteinogenetică, materialul azotat din lapte este deosebit de indicat pentru copiii în creștere. Un nou născut are nevoie de circa 100 de calorii pe zi pentru fiecare kilogram din greutatea sa. Cum 1 litru de lapte furnizează 680-700 de calorii, rezultă că un copil care are 3,5 kg, trebuie să consume circa 500 ml de lapte pe zi. Laptele integral, neprelucrat, conține toate vitaminele necesare omului. În același timp, el constituie o sursă importantă de energie, datorită conținutului său în lipide, cu o valoare calorică ridicată. Studii antropologice au arătat că înălțimea și greutatea popoarelor consumatoare de lapte și brânză sunt mai mari decât a celor lipsite de aceste alimente. În ceea ce privește consumul de ouă, acestea reprezintă materialul pe seama căruia se dezvoltă un organism nou, datorită calității sale nutritive. Ouăle reprezintă sursa principală pentru mai multe vitamine de importanță majoră pentru dezvoltarea puiului. Ele conțin proteine cu mare valoare nutritivă, având cel mai echilibrat conținut în aminoacizi, fiind luate drept termen de referință, respectiv 100, în aprecierea valorii nutritive a celorlalte proteine. O echipă internațională a făcut o serie de studii asupra tulburărilor de memorie, au ajuns la concluzia că un supliment de substanțe care se găsesc în mare cantitate în gălbenușurile de ou, în lapții de pește și în lapte, constituie un remediu eficace împotriva acestei boli. Conținând multe vitamine în cantități mari și proteine cu înaltă valoare biologică, ouăle se impun în alimentația omului atât pentru ridicarea aptitudinilor nutritive ale dietei, cât și pentru diversificarea formelor de preparare a produselor alimentare. Oul poate corecta lipsurile unor alimente sărace în vitamine, fiind de mare folos în special copiilor și femeilor în perioada maternității. Laptele și derivatele sale își găsesc nenumărate aplicații și în cosmetică. Laptele crud este recomandat pentru tenurile ucate și grase, care prezintă pori deschiși, cu indicația ca, în cazul din urmă, să fie amestecat în părți egale cu zeamă de lămâie. În cazul tenului deshidratat, se șterge fața de două ori pe zi cu lapte. Dacă tenul este congestionat și iritat, se spală zilnic cu lapte fiert și răcit, apoi se clătește cu apă cu bicarbonat (1/2 linguriță la 1 l apă). O dată pe lună, persoanele cu tenul sensibil, vor face o baie de abur de lapte. Se fierbe laptele într-un vas, se ia de pe foc și apoi se expune obrazul la abur, acoperind vasul și capul cu un prosop. Caimacul proaspăt este indicat în special pentru tenurile uscate și deshidratate, care se descuamează. Caimacul poate fi comparat cu o cremă care conține grăsimi și apă în proporțiile unei creme emoliente de cea mai bună calitate. Caimacul poate fi folosit ca atare, zilnic, după curățarea prealabilă a obrazului sau poate fi amestecat cu sucuri de fructe sau legume. Cei mai indicați sunt morcovii rași care datorită conținutului mare de vitamina A constituie, împreună cu caimacul, o mască excelentă. Pielea seboreică, cu tendință spre acnee, va fi unsă înainte de spălare cu iaurt. Așa se mărește aciditatea pielii și scad posibilitățile de infecții. Ciupercile comestibile se difereniază mult între ele ca formă, culoare, mărime, gust etc. Alături de legume și fructe, ele au fost cele dintâi surse de hrană ale omului. Dar ciupercile nu sunt numai un deliciu culinar, calitățile lor comestibile se datorează în primul rând conținutului ridicat în elemente nutritive capabile să acopere în bună parte necesarul organismului uman. Ele au un conținut destul de ridicat în proteine, respectiv 3-6 g la sută, glucide 0,2-0,4 g la sută, lipide 3,6-5,1 g la sută etc, având o valoare calorică cuprinsă între 30-47 calorii la suta de grame produs. Ele conțin substanțe azotoase în cantitate foarte mare, peste 60% și albumine peste 33%. Albuminele din ciuperci se aseamănă cu cele din carne, ciupercile putând înlocui din acest punct de vedere carnea. 1 kg de ciuperci uscate conține de două ori mai multe albumine decât carnea de vită, de aproape trei ori mai multe decât carnea de porc sau ouăle și de 11 ori mai multe decât laptele. Organismul omului valorifică peste 90% din albuminele ciupercilor. Calitatea nutritivă a ciupercilor este diferită de la o varietate la alta, cele mai valoroase fiind mănătărcile, champignonul și zbârciogul, în timp ce bureții sunt considerați ca având o valoare ceva mai scăzută. Variind și mărind proprietățile organoleptice ale mâncărurilor, ciupercile stimulează secreția sucurilor digestive, care începe imediat după ingestia lor. Ciupecile conțin și multe vitamine: A, B1, B2, C, D și mai ales vitamina PP. Se prepară ușor, într-o gamă variată de meniuri, sunt economicoase, deoarece în timpul preparării pierderile nu depășesc 10-15% din greutate. Ciupercile comestibile obișnuite, cultivate în anumite condiții, conțin mai multă vitamina B12 decât alte surse tradiționale, cum ar fi de pildă peștele alb, brânza etc. 25 g de ciuperci proaspete pot asigura zilnic cantitatea de vitamine din acest grup, necesare unui adult. Ele sunt bogate și în substanțe minerale ca: potasiu, fosfor, silici etc, indispensabile organismului uman. Au multiple întrebuințări în silvicultură, medicină și alte domenii. De pildă ciuperca de bălegar (Agaricus Campestris) este folosită pentru calitățile sale antialergice, iar Plyporus Officinalis se folosește în combaterea astmului bronșic.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *