Am mers la Praid pentru aerul benefic din salină

la munte
Foto: Adina Darabant

Adina Darabanț, loc. Bucuresci, jud. Hunedoara

Stimată redacție,
Sunt printre cei mai vechi cititori ai acestei reviste și voi fi mereu alături de cititorii revistei în continuare. Recent m-am întors dintr-un minunat concediu petrecut în frumoasa stațiune Praid din județul Harghita și aş dori să împărtășesc și cititorilor impresiile mele de călătorie. Cea mai mare surpriză a mea a fost să văd că și aici, la aproape 1500 m sub pământ, revista Practic–Idei este citită cu drag.
Auzisem de această stațiune de la niște prieteni și am decis împreună cu soțul meu să ne petrecem concediul aici, pentru a face un tratament cu aerul sărat din mină și copiilor. Deoarece cel mic răcea mereu, chiar un medic ne-a recomandat să-i facem minim 10 sedințe la mare sau într-o salină. Deoarece la mare e mai mereu aglomerație, am ales să venim la Salina Praid. Am ales traseul Brad-Deva–Alba Iulia–Praid pe care l-am parcurs în aproximativ 5 ore. Venind dinspre Stațiunea Sovata din jud. Mureș, la doar 10 km, Praidul este poarta de intrare în județul Harghita.
Am găsit cazare la localnici la doar 5 minute de mină, la prețul de 50 lei, camera cu 2 paturi duble, baie și bucătărie. O ofertă foarte bună, având în vedere că pensiunile aveau prețuri cuprinse între 80-150 lei. Încă din prima zi ne-am făcut abonament și am intrat cu copiii în mină. Aici ne petreceam 3-4 ore în fiecare zi. Prețul unui abonament făcut pentru minim 5 zile e de 8 lei/zi pentru adulți şi 5 lei pentru copii. Dacă doar ești în vizită se plătește 20 lei/adult și 12 lei/copil. Tratamentul în mină constă practic din inhalarea aerului sărat şi este foarte util în bolile căilor respiratorii. Pentru a avea rezultate, cura trebuie să dureze 10-12 zile la adulți şi 18 zile la copii. Celor care merg prima dată nu o să le vină să creadă când văd acolo sute de copii şi adulți. Intrarea în mină se face cu autobuzele, iar prețul călătoriei este inclus în abonament. Cred că zilnic intră in mină, pe perioada verii, între 1.000 și 2.000 de oameni. Nici mie nu mi-a venit să cred, dar multă lume e convinsă de efectul benefic al salinei și vine aici din toate colțurile țării şi nu numai. Am întâlnit copii din Ungaria, Italia, Spania, veniți în vacanță și aduși de părinți sau bunici. Am cunoscut o persoană astmatică ce face tratament aici de 15 ani și spunea că se simte mult mai bine. Mina este foarte frumos amenajată. Are locuri de joacă pentru copii, dar şi măsuțe şi bănci pentru adulți. În fiecare zi este program de gimnastică, iar credincioşii se pot ruga la capelă, unde se oficiază slujbe atât în limba română cât şi în limba maghiară.
După ce ieşeam din mină luam masa la restaurantele din jur şi după ce ne odihneam puțin mergeam la ştrandul cu apă sărată sau vizitam împrejurimile.
Într-o zi am vizitat Lacul Ursu din Sovata, lac cu apă sărată renumit şi el pentru proprietățile terapeutice, vizitat anual de mii de turişti. Deoarece duminica nu se face tratament, am plecat la Târgu Mureş aflat la 70 de km. După un grătar la iarbă verde, am dus copiii la Grădina zoologică aflată pe platoul Corneşti. Prețul de intrare e de 5 lei/adult şi 3 lei/copil, dar merită. Este foarte bine amplasată şi foarte îngrijită. Fiul meu Cătălin a fost deosebit de încântat când a văzut că poate mângâia căprioarele, cămilele, poneii ce se apropiau de turişti.
Vă doresc vacanțe plăcute alături de cei dragi!