Căpșunele și piersicile te ajută să ai o digestie bună

piersici
Foto: arhiva Practic Idei

Ioana Preda, București

Dragă redacție,
Vă scriu în continuare despre două fructe deosebite: căpșune și piersici.
Se apropie sezonul căpșunelor și al piersicilor pe care ar trebui să le consumăm pentru proprietățile lor.
Fruct efemer care deschide seria celor din anotimpul cald, căpșunele sunt apreciate pentru aspect, culoare și aroma particulară. Conțin o cantitate apreciabilă de vitamina C (60-70 mg la 100 g), de aproape 6 ori mai multă provitamină A față de mere, multă citrină, de două ori mai mult magneziu și calciu decât merele și perele. Bogate în fructoză, glucoză și pectină cu structură fină, căpșunele au remarcabile proprietăți absorbante, iar datorită substanțelor tanante din compoziția lor, cu acțiune slab astringentă, contribuie la normalizarea tranzitului intestinal și sunt recomandate în dieta enterocolitelor.
Cura de căpșune își justifică necesitatea prin aceste substanțe, prin acțiunea lor vitaminizantă și mineralizantă. Prin acțiunea diuretică a potasiului contribuie la eliminarea sodiului și a apei. Cura mai este indicată celor cu afecțiuni renale, dar și convalescenților și hepaticilor. În cadrul curei se consumă 1-2 kg căpșune pe zi (în funcție de toleranța organismului), la 4-5 mese, bine spălate pentru înlăturarea impurităților.
Considerate „fructe de sezon“, piersicile sunt recomandate atât celor sănătoși, cât și suferinzilor. Ele sunt indicate pentru completarea aportului de potasiu în dauna celui de sodiu și asigurarea nevoilor organismului în substațe de balast necesare asigurării tranzitului intestinal. Este contraindicat consumul sâmburilor de piersici. Sâmburii de piersici conțin un glucozid cianogen care poate elibera în tubul digestiv acid cianhidric în cantitate atât de mare, încât poate provoca intoxicații grave. Piesicile au o scăzută valoare calorică (56 calorii/100 g), un conținut redus de proteine și lipide (circa 13 mg). În sucul lor predomină glucoza și zaharoza, ceea ce explică gustul mai puțin dulce și utilizarea metabolică mai dificilă. Au un conținut remarcabil de betacaroten și mai moderat de calciu și magneziu.
Piersica este un fruct foarte indicat pentru consumul sub formă de gemuri, compoturi și în stare proaspătă, pentru toate vârstele.
Multă sănătate!



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *