Consumați fructe oleaginoase dacă depuneți efort intens

Carmen Rasnoveanu, practic pentru tine, 2Medic generalist dr. MIRCEA RÂȘNOVEANU

Dragii mei,
Pentru acest număr am ales să vă prezint calitățile fructelor oleaginoase, mai ales datorită faptului că în timpul iernii, ele reprezintă una dintre cele mai importante surse de energie şi proteine.
Fructele oleaginoase (nuci, alune, arahide, castane, migdale) sunt foarte bogate în nutrienți (în special grăsimi, proteine) şi foarte calorigene (610-710 cal/100 g). De aceea sunt utile mai ales în alimentația persoanelor astenice, anemice sau aflate în convalescență, a sportivilor sau a celor care depun un efort intelectual intens, datorită proprietăților lor nutritive, energizante, remineralizante şi tonice (în special ale sistemului nervos).
În schimb, persoanele care suferă de diabet sau obezitate, trebuie să limiteze consumul acestor fructe la cel mult 50 g/zi, în limita necesarului caloric.
Fructele oleaginoase se pot introduce în alimentația copiilor abia după vârsta de 1 an, dar nu se pot da copiilor mai mici de 3-4 ani decât pisate fin, din cauza riscului de înecare. Rația zilnică nu trebuie să depăşească 20 g fructe oleaginoase/zi pentru copiii cu vârsta între 1 şi 3 ani şi este de aproximativ 30 g/zi pentru copiii mai mari de 3 ani.
Dacă aveți alergii la alune sau arahide, va trebui să citiți cu atenție eticheta tuturor produselor pe care le consumați, astfel încât să nu conțină nici măcar urme din aceste fructe.
Nucile sunt foarte bogate în potasiu, calciu, fosfor, fier, vitaminele A, B2, PP.
Decoctul din coji şi frunze de nucă (100 g la 1 litru de apă) poate fi folosit ca adaos pentru băile tonice, pentru spălare pe cap, combaterea transpirației excesive, gargară şi clătirea gurii în stomatite şi amigdalite. Intern, ceaiul de frunze de nuc are proprietăți antidiareice, tonice şi este util în rahitism şi diabet. Din pielița din interiorul nucii se fac ceaiuri pentru calmarea tusei.
Pentru îndepărtarea negilor se recomandă tamponarea lor cu suc de nucă verde de 3 ori/zi, 3 zile consecutiv.
Dacă ai un copil care se pregăteşte pentru un examen, îi poți prepara un amestec energizant din nuci sau migdale cu miere în proporţii egale sau poți adăuga nuci şi miere la un suc de fructe preparat în blender.
Uleiul de nucă pare a fi util în eliminarea paraziților intestinali (pentru tenie: 50-60 g de ulei seara) şi în afecțiunile reumatice, ca antiinflamator. De asemenea, el conține acizi graşi omega 3 cu rol în prevenirea afecțiunilor cardiovasculare, prin limitarea procesului de ateroscleroză datorită scăderii nivelului de colesterol. Cojilor verzi ale nucilor li s-au atribuit diferite proprietăți curative. Nu se mai recomandă însă folosirea lor (inclusiv în dulceața de nuci verzi), deoarece conțin anumite substanțe cancerigene și care pot determina mutații genetice la făt dacă mama le consumă în timpul sarcinii.
Alunele conțin numeroase minerale (potasiu, calciu, fosfor, fier, cupru), dar şi vitaminele A, B1, B2, PP.
Uleiul de alune pare a avea şi el efect vermifug, favorizant eliminării teniilor dacă se administrează câte o linguriță dimineața înainte de masă, timp de 2 săptămâni. Extern, el are proprietăți emoliente şi cicatrizante.
De preferat să se consume ca atare, nu sărate sau prăjite, deoarece prin prăjire prea accentuată uleiul conținut în ele devine toxic şi cancerigen. Sunt cel mai uşor digerabile dintre fructele oleaginoase.
Extractul din frunze de alun este cunoscut pentru proprietățile sale vasoconstrictoare şi tonifiante venoase, iar infuzia din frunze se poate aplica sub formă de cataplasme, favorizând vindecarea ulcerelor varicoase.
Arahidele au o compoziție asemănătoare cu cea a alunelor, proprietăți antiaterosclerotice (uleiul presat la rece) şi antidiareice.
Migdalele dulci sunt cele mai apreciate dintre fructele oleaginoase, având un conținut bogat în potasiu, calciu, fosfor, fier, vitamina A, B1, B2, PP şi  o enzimă. Recent s-a descoperit că migdalele conțin şi o substanță catalogată drept vitamină (B 17) cu rol antiseptic, antiinflamator, de scădere a tensiunii şi antineoplazic (antitumoral).
Migdalele sunt utile în afecțiunile respiratorii (mai ales sub formă de ulei sau lapte) însoțite de tuse şi răguşeală (datorită efectului antispastic), precum şi în colite, dar şi în constipație (sub formă de ulei) prin efectul lor antiseptic intestinal şi sunt reechilibrante ale sistemului nervos. Consumul de ulei sau lapte de migdale este indicat în special persoanelor suferinde de ulcer gastric şi gastrite hiperacide datorită proprietăților antiacide, protectoare ale mucoasei gastrice şi de stimulare a peristaltismului intestinal. Ele au cel mai redus conţinut de glucide şi calorii dintre fructele oleaginoase.
Uleiul de migdale are şi efect purgativ uşor sau chiar laxativ dacă este administrat pe stomacul gol (30 ml la adult şi 10-15 ml la copii).
Extern, uleiul şi laptele de migdale (obținut prin mixarea migdalelor înmuiate cu puțină apă timp de câteva ore) au proprietăți emoliente şi trofice pentru piele.
Castanele comestibile sunt foarte bogate în potasiu, au un conținut bogat în fier, magneziu, mangan, cupru, zinc şi vitamine din grupul B şi cel mai mare conținut de vitamina C dintre fructele oleaginoase (care se pierde însă prin fierbere).
Zeama în care au fiert castanele o poți folosi după ce ai răcorit-o la temperatura corpului, pentru tratarea degerăturilor (sub formă de băi sau cataplasme). Ca antiseptic intestinal sunt utile în diaree. Consumul lor creşte pofta de mâncare şi stimulează digestia.
Rețineți, castanele comestibile dețin de asemenea rol tonic vascular, consumul lor fiind indicat persoanelor cu predispoziţie spre varice şi hemoroizi.



One thought on “Consumați fructe oleaginoase dacă depuneți efort intens

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *