Cum construiești și înregistrezi o remorcă auto

Foto: Mihai Dincă

Mihai Dincă, București

Dragi prieteni,
Din pasiune pentru bărci, am cumpărat o ambarcațiune pentru plimbări în vacanță, dar fiind prea mare pentru a fi transportată pe maşină, a trebuit să folosesc o remorcă. Am hotărât să îmi construiesc singur această remorcă și vă spun ce pași am urmat cu gândul că experiența mea va fi de folos și altora.
Am folosit şasiul unei foste rulote pe care îl aveam de ceva timp la curte, cu suprafața de încărcare de 4 metri lungime şi 2 metri lățime, cu sistem de frânare inerțial. Lungimea totală a remorcii urma să fie de 5,25 m, lățimea de 2 m şi înălțimea de 0,8 m. Am ales ca model o platformă pe care să pun barca, dar pe care să o pot folosi şi pentru transportul unor mărfuri voluminoase, dar uşoare (vezi schițele). Am luat şasiul vechi, am demontat toate piesele inutile atașat de el, am păstrat doar şasiul, cupla şi puntea. Am făcut o verificare amănunțită a acestora, să fie integre şi să funcționeze corect. Am făcut şi măsurători pentru a verifica simetria şi unghiurile cadrului şi unde a fost nevoie am îndreptat diversele piese şi apoi am reluat măsurătorile până cand a fost totul corect, simetric. Am curățat rugina cu o perie de sârmă, până când  nu a mai rămas niciun pic de rugină.
Apoi, pentru a susține greutatea bărcii a fost nevoie de o ranforsare a cadrului prin adăugarea unor profile metalice. Am folosit țeavă rectangulară de 50x30x3 mm, pe care am sudat-o de şasiu pe lungimea acestuia, pe stânga şi pe dreapta. Sudura trebuie să fie în şiruri de câte 20 cm şi cu spațiu de la o sudură la alta de 10 cm, astfel rezistența este mai mare decât la o sudură continuă. După ce am ranforsat şasiul a urmat confecționarea consolelor laterale, partea de la şasiu până la extremitatea laterală a remorcii. Am folosit cornier de 40x40x3 mm, cu care am făcut cadrul acestora şi am făcut şi ranforsarea lor prin sudarea unor traverse. Sudurile sunt continue, iar piesele le-am tăiat la 45 de grade la colțuri. Am făcut în acest fel cele 4 console laterale (două în fața punții şi două în spatele acesteia). Între cele două laterale ale şasiului am sudat traverse din cornier de 40x40x3 mm pentru creşterea rezistenței.
La partea din spate am sudat două bare rectangulare de 50x30x3 mm, cu lungime de 2.000 mm, una peste cealaltă, cu distanțieri de 30 mm între ele, şi împreună sudate de partea din spate a şasiului. Pe acestea am fixat ulterior stopurile, numărul de înmatriculare şi triunghiurile reflectorizante.
După ce și cadrul a fost gata în totalitate, am curățat foarte bine cadrul şi puntea de rugină şi murdărie şi am dat un strat de grund gri, la pensulă, apoi un strat de vopsea roşie cu pistolul de vopsit.
Am desfăcut tamburii roților, am curățat cu benzină toată vaselina veche şi am şters cu o cârpă fiecare piesă. La final am folosit vaselină grafitată pentru piesele ce trebuie unse şi am reasamblat tamburii. Acelaşi tratament l-am aplicat şi pentru cuplă, pe care am desfăcut-o complet, am verificat amortizorul din interior, am curățat mizeria şi vaselina veche, am uns cu vaselină grafitată piesele în mişcare şi am schimbat burduful de cauciuc de la tirant. Am înlocuit vechile lanțuri de siguranță cu cabluri noi, cabluri ce se leagă de un inel la cârligul de remorcare al maşinii pentru că, în cazul cedării mecanice a cuplei, acest cablu acționează automat frâna după care se rupe, remorca rămânând înfrânată.
După aceste operațiuni am făcut câteva probe şi am reglat frâna. Pentru reglajul frânei avem trei locuri de verificat: tija de oțel de la cuplă la cablurile de frână, cablurile de frână şi reglajul de pe tambur. După fiecare operațiune de reglaj am verificat frâna prin acționarea manetei şi prin frânarea cu maşina. Roțile trebuie să frâneze uniform şi concomitent. Trebuie să acordați aici atenție şi anvelopelor care trebuie să fie de aceleaşi dimensiuni şi acelaşi model, iar adâncimea sanțurilor să fie de minim 3 mm pentru a trece expertiza de la RAR (Registrul Auto Român). Trebuie ținut cont că nu trebuie să atingă sub nicio formă aripa sau şasiul nici la capătul cursei de oscilație.
Pentru confecționarea aripilor roților am folosit cornier 30x30x2 mm pentru confecționarea cadrului şi OSB pentru fețele aripilor. Am adoptat suprafețe drepte pentru uşurința execuției, şi am fixat plăcile de OSB de cadrul din cornier cu şuruburi decor de lemn M6. La toate îmbinările am folosit silicon ca adeziv şi etanşant, iar în final am aplicat un strat de vopsea de protecție pe toate suprafețele de lemn.
Am trecut apoi la acoperirea remorcii, practic la montarea suprafeței de încărcare, care este din placaj TEGO de 18 mm. Am folosit 4 plăci, acestea au dimensiunile standard de 2.500×1.200 mm. Din placajul rămas am confecționat partea dinspre centru a aripilor, pentru a proteja încărcătura de noroi. Plăcile după ce le-am decupat, le-am lipit tot cu silicon de cadrul metalic şi fixat cu şuruburi de lemn de M6, cu piuliță autoblocantă montată în partea de jos. Am avut grijă ca toate marginile placajului să fie acoperite cu silicon şi toate spațiile umplute tot cu silicon şi apoi date cu vopsea roşie.
După montarea suprafeței de încărcare a urmat montarea instalației electrice care este compusă din: mufă cu 7 pini model european, cablu 7×1 mm aproximativ 7 metri, lămpi combinate poziție, semnal şi stop frână, lămpi față albe, lampă de iluminare a numărului de înmatriculare, lampă de ceață şi lămpi laterale portocalii. Este foarte important ca toate lămpile folosite să aibă sigla omologării în Uniunea Europeană (un cerc în care este litera E alături de una sau două cifre), altfel nu va trece expertiza tehnică de la RAR.
Mufa de cuplare la autovehicul trebuie conectată conform schemei din ISO 1724/2003 pentru a fi compatibilă cu cablajul de pe autoturism. Cablul electric l-am fixat de cadru cu cleme de plastic, suficient de des cât să nu facă bucle sau să fie larg, iar la partea din față, unde este şi mufa de cuplare cu autoturismul, am lăsat o parte liberă de 80 cm, suficientă pentru mişcările pe cuplă ale remorcii.
Stopurile, modelul rotund folosit la tractoare, le-am fixat cu şuruburi de M4, cu lumina de poziție spre interior, iar cel cu fanta de iluminare pentru număr pe partea stângă a remorcii. Numărul de înmatriculare mai este iluminat din partea dreaptă de o lampă modelul celor de la Dacia Break de pe hayon. Lampa de ceață am cumpărat-o de la magazinele de piese auto.
Mai sunt necesare şi două triunghiuri reflectorizante roşii ce se montează spre extremitățile laterale pe partea din spate a remorcii. La partea din față am fixat lămpi de culoare albă cu catadioptri incluşi, la extremitățile remorcii, cu orientare spre înainte. Lămpile laterale le-am montat pe marginea de cornier a consolelor laterale, astfel încât să fie ușor vizibile din orice unghi.
După asamblarea suprafeței de încărcare am confecționat din cornier şi fier beton o balustradă de prindere şi asigurare a încărcăturii remorcii, pe toate laturile suprafeței de încărcare.
Construcția remorcii trebuie să se facă prin respectarea normelor europene, iar aceste norme ce le puteți regăsi la următoarea adresă: http://www.rarom.ro/RO/article–Omologarea_individuala–94.html, mai precis RNTR 7 si RNTR 1.
Atenție! Nu încercați să faceți singuri sudurile dacă nu vă pricepeți. Apelați la un sudor cu experiență, orice sudură fiind foarte importantă! Înainte de a începe construcția unei remorci studiați amănunțit legislația în vigoare, în special RNTR7, unde se găsesc toate reglementările referitoare la vehiculele ce pot circula pe drumurile publice, şi mergeți şi la unitatea RAR de care aparțineți pentru a cere toate informațiile necesare. Nu demarați construcția până nu sunteți sigur că aveți toate datele necesare, un proiect verificat de un inginer de specialitate şi un sudor cu experiență, pentru că altfel riscați să fie respinsă remorca la expertiza tehnică de la omologarea RAR.
În afară de remorca în sine, pentru omologare mai este nevoie şi de o serie de documente cu care trebuie să vă prezentați la RAR:
proiectul remorcii respective, care trebuie să fie întocmit de un inginer de specialitate, de la care se începe construcția remorcii şi care trebuie să fie respectat în totalitate
dovada achiziționării materialelor care au fost folosite (facturi, chitanțe, în original şi copie)
poze cu remorca din laterale, față şi spate, în două exemplare, unul pentru omologare şi al doilea pentru înmatriculare
declarație la notariat din care să reiasă că a fost construită în regie proprie
declarație de conformitate care se completează la RAR
cerere activitate RAR care se dă la intrarea în incinta RAR
actul de identitate al proprietarului care omologhează remorca (original şi copie)
Proiectul care se depune este compus din:
parte descriptivă în care sunt descrise caracteristicile remorcii
parte explicativă în care sunt descrise toate componentele remorcii
parte de calcule matematice ale rezistențelor
parte de desen tehnic în care se vor afla două planuri de vedere, unul lateral și unul de sus
pozele remorcii din laterale, față și spate.
Este posibil ca în cadrul omologării, remorcile cu sistem de frânare inerțial să fie supuse unor testări pentru sistemul de frânare.
Pentru înmatricularea remorcii aveți nevoie de altă serie de documente:
cartea de indentitate a vehiculului, pe care o primiți de la RAR
cardul de atestare a inspecției tehnice periodice, primit odată cu cartea de identitate a vehiculului
asigurare obligatorie în original şi copie
poze cu remorca din laterale şi din spate
cerere inmatriculare vehicul completată şi vizată de administrația financiară
copie carte de identitate a persoanei care înmatriculează remorca
chitanță pentru taxa de înmatriculare
chitanță pentru achitarea contravalorii certificatului de înmatriculare
copie după documentele de achiziție a pieselor şi componentelor
copie după declarația notarială
Dacă anumite persoane  care vor să-și meșterească o asemenea remorcă doresc detalii suplimentare, le voi răspunde cu plăcere.
Mult succes!



17 thoughts on “Cum construiești și înregistrezi o remorcă auto

  • November 8, 2012 at 8:45 pm
    Permalink

    As dori sa construiesc si eu o remorca imi poti spune si mie costurile cu proiect si imatriculare

    Reply
  • December 20, 2012 at 10:52 am
    Permalink

    As dori sa-mi construiesc o remorca pt a cara diverse cu ea (nu foarte mare) si la carat maxim 1 tona! de unde iau axa? sau sasiu? roti stiu..(le gasesc la service-uri) dar cum ar fi ideal sa o fac?

    Reply
  • July 18, 2013 at 9:28 am
    Permalink

    Domnule Mihai Dincă va rog lasati-mi o adesa de mail pt a va cere unele pareri reveritoare la construirea unei mini rulote tip remorca Adresa mea de mail este [email protected]
    Astept cu interes raspunsul dumneavoastra!
    Va multumesc!

    Reply
  • October 26, 2013 at 8:37 pm
    Permalink

    Va salut domnule Dinca. As dori si eu cateva informatii suplimentare. Adresa de mail este [email protected]. Va multumesc!

    Reply
  • November 1, 2013 at 9:21 pm
    Permalink

    Va salut domnule Mihai Dinca.As dori cateva informati de la dumneavoastra despre o remorca.Adresa de email este [email protected] multumesc!!

    Reply
  • January 4, 2014 at 2:35 pm
    Permalink

    Domnule Dinca an o propunere ajutama prin sfaturi com sa consruesc o remorca si cum sa o omologhez pentru efortul depus va dau cadou un schjet am inteles ca aveti pasiuni nautice numarul tel 0722340715 astep raspuns

    Reply
  • April 19, 2014 at 6:59 pm
    Permalink

    Am citit cu mare atentie materialul dvs si va multumesc in numele tuturor celor interesati. Situatia mea e un pic mai neobisnuita. Am gasit o remorca facuta de o firma care a dat faliment inainte de a reusii sa o omologheze si inmatriculeze. Asadar in clipa asta sta in o gradina deoarece nefiind omologata si nici inmatriculata nu are voie sa circule pe drumuri publice. Sunt foarte interesat de a contacta pe cineva care ma poate ajuta cu proiectul dupa care ma ocup eu de toata hirtogaria 🙂 daca imi puteti recomanda pe cineva as fi foarte bucuros. datele mele de contact: [email protected]

    Cu stima,
    Bogdan

    Reply
  • August 18, 2014 at 6:32 pm
    Permalink

    Cum pot inmatricula o remorca de 450 kg fara acte?ma poate ajuta cineva va rog?

    Reply
  • November 25, 2014 at 12:10 pm
    Permalink

    Buan ziua
    Multumesc foarte mult de aceste detaliidar as dori sa intreb cum si cien poate face un asemenea proiect de remorca?
    Ma puteti contacta pe adresa de email.
    Doresc sa imi fac o asemenea remorca dar singura mea grija e proiectul de calcul.
    Multumesc

    Reply
  • November 28, 2015 at 11:34 pm
    Permalink

    Buna ziua,am cumparat o remorca cu o singura axa ,MTA 1300.asta este greutate ce scrie pe cupla.Remorca este di Anglia si nu are civ sau c.de identitate,doar contract de vanzare cumparare si o copie de pe Pasport-ul proprietarului,remorca nu afost inmatriculata nici o data in vreun stat din comumnitate,nu are placuta de constructor doar o serie de sasiu care nu se gaseste in baza de date a Registrului Roman.Acesta este motivul pentru care remorca este blocat la RAR,(motivul blocari VEHICOLUL NU SE GASASTA IN BAZA DE DATE)
    Daca ma poate ajuta cineva cu un sfat sau o infornatie cum asi putea sa o inmatriculez.
    Multumesc!

    Reply
  • January 4, 2016 at 5:17 pm
    Permalink

    Foarte interesant articol. Vreau sa construiesc un trailer pentru o rulota, 5*2.5m, doua axe (drop axle – pentru a acorda mai mult spatiu vertical), pentru 3500kg. Ceva asemanator cu cea din imagine: https://mega.nz/#!3pZR0LoI

    Mihai, te-ar interesa un proiect de genul asta? Daca nu, as aprecia daca ma poti pune in legatura cu cineva care ar putea face (de la design initial pana la omologare). Email: [email protected]
    P.S. As vrea sa il am pana in may/iunie 2016.
    Multumesc foarte mult!

    Reply
  • March 1, 2016 at 1:45 pm
    Permalink

    Buna ziua!
    Multumesc foarte mult pentru postarea dumneavoastra!
    Am o intrebare, daca sunteti amabil sa ma sfatuiti: in cazul in care imi construiesc o remorca cu capacitate de transport de 300-400 Kg – adica mult mai mica decat cele auto sau agricole, mai este necesara omologarea/RAR/legalizarea vehiculului?

    Reply
  • March 9, 2017 at 12:49 am
    Permalink

    Salut as dori și eu nr de telefon al unui ininginer pt proiectul unei remorci va rog dați un răspuns dacă puteți sa mă ajutati…….tel 0749282887….ionut va multumesc

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *