La ce ajută alunele

Monica Viericiu

Iarna, mai ales când ne uităm la câte un film, avem tendința să ronțăim și ne transformăm parcă în veverițe crănțănind cu plăcere nuci, alune, migdale, caju, semințe de dovleac ori floarea-soarelui, fistic, arahide și alte asemenea fructe oleaginoase, care, în ciuda impresiei generale că doar îngrașă, aduc multe beneficii organismului prin ceea ce conțin.

Adevărul este că toate au o valoare energetică mare, de exemplu, la 100 g, alunele de pădure conțin 690 kcal (din care se resoarbe o mare parte, circa 89%), arahidele 650 kcal. Pentru a beneficia de toate vitaminele și mineralele din conținutul lor, aceste fructe este de preferat să le consumăm crude sau doar puțin uscate ori prăjite, deoarece prepararea termică la temperaturi înalte le diminuează efectul sau chiar le poate transforma în lucruri dăunătoare, cum se întâmplă în cazul arahidelor (alunele de pământ) care odată prăjite prea tare devin toxice, uleiul pe care îl conțin devenind o substanță numită acroleină, nocivă ficatului. Consumate corect, arahidele ajută la diminuarea colesterolului, sunt indicate celor care suferă de ateroscleroză, celor cu astenii și surmenaj. Alunele de pădure sunt și ele printre primele recomandate celor care se confruntă cu anemia, vârstinicilor și bătrânilor care se simt fără putere, copilașilor firavi și chiar femeilor gravide, aceasta deoarece au în compoziție vitaminele A, B1, B2, C, minerale (potasiu, calciu, fosfor, fier, sodiu), ajută în procesul de creștere, dau energie corpului.

Alunele sunt adesea accesorizate cu multă, multă sare, pentru că devin mai gustoase și cresc astfel apetitul pentru băuturi. Dar această cantitate sporită de sare nu este bună, cum de alfel nici consumul în exces nu este recomandat, mai ales celor care au probleme cu greutatea corporală în exces. Este bine să eviți alunele îmbrăcate în caramel, că și așa au calorii multe, darămite să le mai combini cu zahăr. Și varianta alunelor prăjite în ulei ar trebui evitate, fiindcă sunt mult prea grase. Însă doar ușor date la cuptor și mâncate în cantități moderate, aceste fructe uscate sunt perfecte pentru zilele de iarnă când avem de luptat cu frigul și ne trebuie mai multă energie. De preferat este să le adaugi în salate, fiindcă dacă le consumi alături de legume și fructe, nu mai ești tentat să ingeri cantități așa mari de alune. Așadar să ronțăim, dar cu măsură!

Foto: www.pixabay.com



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *