Stațiunea Săcelu

Raluca Ancuța Lazăr, sat Săcelu, Tismana, jud. Gorj

Dragă redacție,

Vă scriu pentru a vă recomanda să petreceți câteva zile din concediu în stațiunea Săcelu, din jud. Gorj, stațiune cu ape termale, fiind cunoscută încă din timpul romanilor, unde se presupune că se desfăşurau anumite practici magico-religioase.

Stațiunea balneoclimaterică Săcelu este situată pe drumul județean 661, la 7 km N de DN67 Târgu-Jiu-Râmnicu Vâlcea, la 340 m altitudine, într-o zonă pitorească, adăpostită de dealuri submontane împădurite. La Săcelu a existat de asemenea şi un castru roman, care avea o instalație termală, ruinele acestuia fiind vizibile cândva pe malul drept al pârâului Blahuța, lângă un pod. Castrul de la Săcelu, în afară de paza stațiunii cu izvoare minerale, mai avea şi rolul de a controla drumul ce ducea pe sub munți între Valea Jiului şi Valea Oltului.

La Săcelu, precum şi în alte părți unde existau ape termale, se ridicau numeroase altare de mulțumire lui Hercule precum şi zeilor medicinei Hygia şi Aesculapius, ca urmare a vindecărilor sau ameliorării anumitor boli. O inscripție descoperită în apropiere, arată că stațiunea este cunoscută din vremea romanilor, inscripția datând din vremea lui Marcus Tiberius Marcianus. Se presupune că pe locul fostelor băi romane s-au amenajat actualele bazine în aer liber, cu apă rece iodurată, bromurată, sulfuroasă şi cu nămol terapeutic.

Apele de la Săcelu se folosesc atât extern, cât şi intern, dar numai la recomandarea medicului. Deşi eu am mers fără recomandare, m-am simțit mult mai bine după. Apele în cura externă sunt folosite în afecțiuni reumatismale, spondiloză cervicală, dorsală şi lombară, sechele posttraumatice, afecțiuni neurologice periferice şi centrale, afecțiuni ginecologice, respiratorii etc, iar în cura internă în unele afecțiuni ale tubului digestiv, hepatobiliare, renale şi ale căilor urinare.

Noi am ajuns acolo prima dată în iulie 2012, ne-am hotărât pe moment, joi seara am stat, ne-am gândit unde şi când să plecăm şi sâmbătă dimineața la ora 7.00 am plecat cu maşina încărcată de tot ce aveam nevoie la drum. Deşi inițial am vrut să mergem la Băile Herculane, ne-am răzgândit şi am plecat la Săcelu, voiam cu tot dinadinsul să ajung la o stațiune de tratament, deoareace am probleme la coloană, iar după excursia la Săcelu, deşi a fost fără recomandarea medicului, durerile mele s-au atenuat mult. Ajunşi în Săcelu, am căutat cazare la un hotel, dar acolo era doar pentru cei cu bilete de tratament, iar cei de la recepție ne-au îndrumat la o vilă cochetă în vecinătatea hotelului, am găsit loc de parcare la poarta vilei, iar gazda noastră ne-a întâmpinat din curte, amabilă şi ne-a spus că mai are o cameră liberă. Ne-am cazat într-o cameră curată, cu pat dublu şi televizor, aranjată, cu baia pe hol, acces la bucătărie şi la frigider. Pe hol erau şi multe frigidere, câte un frigider la 2 camere, iar cazarea pe noapte costa 50 de lei.

După ce ne-am instalat în cameră, am plecat la plajă. Acolo din cauza mirosului puternic al apelor şi nămolului, băiețelul nostru în vârstă de 2 ani şi 2 luni pe atunci, a început să vomite şi a trebuit să plecăm înapoi la vilă, eu am intrat în apă doar câteva minute sâmbătă, iar duminică am mers pe rând la bazine; eu am mers dimineață cu o familie care era cazată ca şi noi acolo, iar domnul a scos nămol şi ne-am dat cu el, am mers la băi în toate bazinele, iar apoi a mers şi soțul, iar eu am rămas cu băiețelul în cameră. Pensiunea era plină de turişti, cu care am stat de vorbă, erau toți la tratament, o doamnă de la Craiova, fostă educatoare era cu cele două nepoțele. Mi-a spus că vine de mult timp şi se cazează întotdeauna la aceeaşi gazdă.

Duminică, pe la orele 11.00 a luat soțul copilul şi mergând cu el la plimbare pe lângă bazine nu i-a mai fost rău, a venit, m-a luat şi pe mine şi am mai mers puțin la plajă, băiețelul fiind foarte încântat să se joace în nisip cu jucăriile lui de plajă. După ora 18.00 am încărcat toate bagajele în maşină şi am plecat acasă relaxați şi fericiți de această minivacanță pe care am avut-o. În dimineața de duminică l-am rugat pe soț să îmi ia într-o sticlă de plastic nămol terapeutic, să continui şi acasă cura de nămol, iar acasă în fiecare zi, după ce adormea băiețelul, îmi puneam nămol pe spate şi stăteam la soare în grădină până se usca, iar apoi intram la duş. Nu am continuat cura decât 5 zile, deoarece fiind secetă, toată lumea uda în grădini şi nu mai ajungea apa să intre în boiler şi nu puteam să mă spăl.

În vara anului 2013 am mers o singură zi la Săcelu şi am luat-o şi pe soacra mea cu noi, iar anul acesta am mers tot o zi şi tot în format de 4: eu, soțul, soacra şi băiețelul, care a mai crescut şi nu se mai simte rău din cauza mirosului, se strâmbă puțin la început, dar apoi uită de toate când ajunge la apă. Deşi întotdeauna este loc de mai bine, s-au mai făcut unele modernizări la bazine, la plajă, din 2013 s-au pus şezlonguri şi câteva plante decorative.

Ar trebui să se facă mai multă publicitate la nivel național, pentru că aici vin mai mult cei din județ. Să se investescă şi să se dezvolte zona, dar dacă autoritățile nu fac, hai să facem noi ceva pentru țară şi pentru frumusețile şi bogățiile ei. Să spunem şi altora despre ele, în felul acesta, dacă sunteți în trecere pe DN67 nu ezitați să treceți şi pe la Săcelu, chiar şi doar pentru câteva ore, nu cred că veți regreta. Vă doresc sănătate și o toamnă frumoasă!